Literary Machine Nº9

文学と音楽、ロンドンの陸地で溺れる税理士

5 May 2023, 学習について

学習、練習、努力、勉強。

これらを考えるとき、僕らはどうしても目的に向けられた手段としてみてしまいがちだ。

テクニカルスキルというもの

例えば、税理士という職業の場合、実体法たる法人税法相続税法等の法令の理解はもとより、国税庁の法令解釈通達を知らねば実務はままならないし、簿記会計が分からなくては仕訳が理解できない。租税法がよって立つ経済取引や事象という事実関係はまず法的に解釈されなければならないから、民法会社法の基礎的な知識がなくては困ることは多い。

これらは程度の差こそあれ、どんな税理士にも共通して要求されるテクニカルスキルだと思われる。各人のプロフェッショナリズムはその専門分野によって、組織再編、事業承継、移転価格、国際税務その他の領域に展開されていく。クライアントに応じて、業種・業界の特徴やビジネスそのものに対する理解と固有の論点についても知見が求められる。

もちろん求められるのはテクニカルスキルのほかにも夥しい。当然、職業が変われば求められるスキルはまったく異なる。ここではそういったスキルそのものではなく、スキルの学習や習得について考えてみたい。

まずは税理士試験の勉強から。試験勉強というのは非常に単純だ。というのも、目的と手段が明確だからで、ただ試験に合格するためだけに勉強する。だからこそ試験に受かるために合理的・能率的な勉強をしなければいけないし、それ以外のすべては目的に反する障碍でしかない。友人、恋人、家族との触れ合いや飲み会だとか趣味の時間だとかは、試験合格という目的からすれば捨て去るべきものであって、ゴミ同然の価値しかない。

「好きなこと」を数年間我慢する――これは通常人にとっては苦痛そのものかもしれないが、ある種の人にとっては特段苦痛とはならない。この人工的な試験制度というものが、目的・手段(学習)・結果が自然界に反するほど明確に定義づけられているために、むしろ知的なゲームを楽しむかのごとく乗り越えられるのだ。これは税理士試験のみならず大学受験などどんな試験でも同じことだ。

さて、めでたく税理士試験を迂回・通過すると、今度は学習の目的が少しばかり変容する。税理士がなぜ勉強しなければならないのか。それはより良い税理士になるためだ。より良い税理士というのは抽象的なのでいくつか例示すると、クライアントからの信頼を得る、より複雑な業務をこなせるようになる、より高度な案件を処理して稼げるようになる、無理解によって生ずる誤りによる賠償リスクを避けたいなどさまざまな思惑があろう。

目的と手段を結びつける

ここで疑問に思う、試験勉強のように明確な牽連関係が埋め込まれていないとき、手段と目的が結びつくためには何が必要なのだろう。テクニカルスキルの習得とその人が得る収入との間に比例的な因果関係がなければならないのか。*1その前提条件は不要だろう。

「より優れたプロフェッショナル」になるために学習しなければならないとしたら、胸裡にそう信じているとしたら、それだけで目的と手段は安らかに接続したといえるのではないか。目的を果たせると信じて努力でき、何らかの成果が得られるのならばそれで十分だ。

実利を超えて

これまでに述べてきたのはすべて「実利的な必要性」に基づく態度だ。実利によって楼閣を築き上げて、目的を果たそうというような……。そして、ビジネスの世界は常にこの実利主義に支配されている。

しかし、目的を持たない学習や練習も重要だ。たとえば、趣味で楽器を演奏することや、絵を描くことなど、自己成長やクリエイティブな活動も人生に彩りを与えてくれる。自分自身をより深く理解し、自己表現の能力を高めることができる。

もっと純粋にこの世界を楽しむとか好奇心に駆られてというような生き方を、死ぬまできちんと継続したい。そんな思いがする。日々を生きることによって日々自己が実現されていく人生。何らのマイルストーンも要求せず、どこかある一点で人生が好転したり変節することを期待して心を焦がし続けるのは辛い。志は有ちながらも、日々の楽しみと創造性をなくさないようにしたいと思う。

この本の1. 「みどりのパントマイム」から着想。

Learning, practising, striving, and studying.

When we think about these things, we tend to see them as means towards a goal.

Technical skills required of a tax accountant

For example, in the case of the profession of a tax accountant, understanding laws such as corporate tax law and inheritance tax law is essential, as well as knowing how National Tax Agency interprets them. Without understanding bookkeeping accounting, journal entries cannot be understood. The facts of economic transactions and events that are subject to taxation must first be legally interpreted, so a basic knowledge of civil law and corporate law is essential.

These are technical skills required of any tax accountant, although the degree may vary. Each person's professionalism naturally differentiates into their specialised field, such as organisational restructuring, business succession, transfer pricing, international taxation, and other areas. In addition, knowledge of industry-specified issues and an understanding of the characteristics of industries and businesses are required depending on the client's industry.

Of course, many other things besides technical skills are required. Moreover, the needed skills naturally differ when changing professions. Here, we would like to consider the learning and acquisition of skills.

First, let's start with studying for the tax accountant exam. Exam preparation is very straightforward. The purpose and means are crystal clear; we are simply learning to pass the exam. That's why we must study rationally and efficiently to pass the exam; everything else is just an obstacle to our goal. Interactions with friends, lovers and family, social events, hobbies, and activities such as these should be discarded from the perspective of passing the exam. I would say they are garbage in some sense.

"Abstaining from what you love" may be painful for most people, but it may not be excruciating for some. This structured examination system is so well-defined in terms of its purpose, means (learning), and results that it can be approached like a challenging intellectual game. I think this phenomenon can also be observed in university entrance exams.

Once we have successfully bypassed or passed the tax accountant exam, the purpose of learning changes slightly. Why do tax accountants need to study? It is to become a better tax accountant. For instance, a better tax accountant would gain clients' trust, handle more complex or advanced cases and earn more, and avoid litigation risks from their clients caused by lack of expertise.

Connecting Means and Purpose

The question now is what is necessary for the means and purpose to be connected when there are no embedded connections between them. Is there a necessity for a proportional causal relationship between the acquisition of technical skills and the income obtained by a person? *2 I would argue that this prerequisite is unnecessary. If I believe studying will make me a better professional and see some results, that's enough to connect my means and purpose.

If I have to study to become a "better professional," and if I believe that I can achieve my goal, then that alone can be said to connect the purpose and means peacefully. If I believe in my endeavour to achieve my goal and get some results, that's good enough.

Beyond Practical Necessity

Everything I have mentioned so far is an attitude based on "practical necessity."... Building a fortress of practicality and trying to achieve our goals through it... And the business world is always dominated by this utilitarianism.

However, learning or practising without a purpose is also essential. For example, playing a musical instrument as a hobby or drawing pictures can add colour to life and contribute to self-growth and creative activities. It is possible to deepen one's understanding of oneself and enhance the ability of self-expression.

I want to continue to live my life more purely, enjoying this world or driven by curiosity, until the end of my life. A life where self-realisation is achieved day by day by living. It is painful to continue to burn your heart, expecting a certain point where your life will improve or change dramatically. Nevertheless, learning to achieve my goal and have a daily life rich with fun and creativity is not unreachable.

*1:テクニカルスキルを磨いたところで売上や給与は増えず、稼げないだろうという指摘は無視するとして。

*2:Ignoring the argument that polishing technical skills may not necessarily lead to increased sales or income.